Co jest przyczyną wady zgryzu i jak sobie z tym radzić?

Wady zgryzu to jedne z najczęstszych problemów stomatologicznych. Musi się z nimi zmagać bardzo dużo pacjentów w różnym wieku. Takie problemy mogą być związane nie tylko z nieprawidłowym ustawieniem zębów w łukach, ale również np. z nieprawidłową budową szczęki. W rezultacie tego pacjenci mogą się borykać z wieloma nieprzyjemnymi objawami ubocznymi. W dzisiejszym wpisie na blogu S Dental Clinic opisujemy najczęstsze przyczyny powstawania wad zgryzu oraz to, w jaki sposób można je wyleczyć.

Najczęstsze przyczyny powstawania wad zgryzu

Różnego rodzaju wady zgryzu to problemy, które mogą być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Najczęściej do ich rozwoju dochodzi w wieku dziecięcym. Dzieci rozwijają u siebie problemy z nieprawidłowym ustawieniem zębów w łukach lub z nieprawidłową budową szczęki w wyniku np. nieprawidłowego składania się do snu na boku. W takich przypadkach główka i szyja powinny się znajdować na lekkim podwyższeniu. U dziecka wpływ na powstanie i rozwój wady zgryzu mogą mieć też nieprawidłowe nawyki. Należą do nich np. obgryzanie paznokci, ssanie kciuka czy zbyt długie stosowanie smoczka. Niezbyt dobry wpływ na rozwój łuków zębowych może mieć też np. ssanie warg i policzków oraz gryzienie i ssanie różnych przedmiotów, np. zabawek czy flamastrów. Częstymi przyczynami rozwoju wad zgryzu są też zgrzytanie zębami, czyli bruksizm oraz oddychanie przez usta.

Na czym polega leczenie wad zgryzu?

Zapobieganie wskazanym wyżej czynnikom, które powodują rozwój wad zgryzu jest ważne, ponieważ późniejsze leczenie ortodontyczne będzie zdecydowanie bardziej skomplikowane. W zasadzie jedyną dostępną metodą leczenia wad zgryzu jest stosowanie przez pacjenta odpowiedniego rodzaju aparatu ortodontycznego.

W przypadku małych dzieci, u których nie doszło jeszcze do wyrżnięcia się wszystkich zębów stałych, leczenie polega na noszeniu przez kilkanaście godzin dziennie ruchomego aparatu na zęby, który stopniowo doprowadza do powstania zmian w jamie ustnej i do prawidłowego ustawienia wszystkich zębów. Rodzice powinni wiedzieć, że u małego dziecka leczenie ortodontyczne jest najłatwiejsze i dlatego, jeżeli jest taka możliwość na pewno warto jest je rozpocząć. Później, już u dorosłego pacjenta, zadanie to będzie bowiem dużo bardziej skomplikowane.

U dorosłych pacjentów, żeby móc prawidłowo ustawić zęby w łukach, niezbędne jest zastosowanie stałego aparatu na zęby. W niektórych przypadkach można np. zastosować ruchome wkładki ortodontyczne w postaci np. systemów Invisalign, ale niestety nie zawsze jest to możliwe i niektóre wady zgryzu są po prostu zbyt skomplikowane. Leczenie wady zgryzu z użyciem stałego aparatu ortodontycznego może trwać nawet 2 lata i wiąże się z różnego typu problemami, które są związane np. pogorszeniem estetyki uśmiechu, powstaniem wad wymowy oraz utrudnioną higieną jamy ustnej, oraz spożywaniem posiłków. Niezależnie jednak od tych problemów, na pewno warto jest rozpocząć odpowiednie leczenie, ponieważ skutki nieleczonej wady zgryzu mogą mieć dużo poważniejsze konsekwencje!