Leczenie kanałowe zębów

Leczenie kanałowe zęba to jedno z najbardziej skomplikowanych zabiegów z zakresu stomatologii zachowawczej. W niektórych przypadkach zabieg ten jest jednak konieczny do tego, żeby uratować bardzo już chory ząb przed ekstrakcją. W gabinetach stomatologicznych S Dental Clinic w Warszawie na Ursynowie i Bielanach oraz w Piasecznie przeprowadzamy zabiegi leczenia kanałowego pod mikroskopem. Taki sposób leczenia nie tylko zwiększa dokładność zabiegów i ogranicza prawdopodobieństwo powstania później problemów, ale także istotnie skraca cały proces leczenia.

Kiedy konieczne jest przeprowadzenie leczenia kanałowego

Leczenie endodontyczne, czyli kanałowe wykonuje się w przypadkach bardzo zaawansowanej choroby próchnicowej zęba. Przebieg próchnicy jest zawsze taki sam. Na początku bakterie próchnicowe powodują powstania na powierzchni zębów charakterystycznego, mogącego być jednak wykrytym jedynie podczas wizyty kontrolnej u stomatologa, nalotu. Później bakterie zaczynają atakować szkliwo zęba i przedostają się w głąb zębiny. Na tym etapie w zębie powstaje ubytek i zadaniem stomatologa jest najpierw jego dokładne wyczyszczenie, a później wypełnienie materiałem kompozytowym, czyli plombą. Choroba próchnicowa na tym etapie nie powoduje jeszcze u pacjenta żadnych dolegliwości bólowych, dlatego żeby wykryć powstały ubytek konieczne jest regularne odbywanie wizyt kontrolnych u stomatologa. W następnym etapie choroby bakterie próchnicowe przedostają się do unerwionych i ukrwionych kanałów zębowych i na tym etapie pacjent zgłasza się do gabinetu już z silnym bólem i żeby mu pomóc konieczne jest przeprowadzenie leczenia kanałowego.

Leczenie kanałowe w Warszawie (Bielany i Ursynów) oraz w Piasecznie

Zabiegi leczenia kanałowego zębów przeprowadzamy we wszystkich naszych klinikach stomatologicznych. Leczenie endodontyczne wykonywane jest w gabinetach stomatologii ogólnej, czyli zachowawczej. W klinikach S Dental Clinic w Warszawie na Bielanach i na Ursynowie oraz w Piasecznie zatrudniamy wielu doświadczonych stomatologów, którzy specjalizują się w leczeniu zachowawczym. Zabiegi leczenia kanałowego wykonywane są u nas bardzo często. Na każdym etapie zabiegów staramy się, żeby wszystko przebiegło tak jak powinno, żeby można było zapobiec konieczności ekstrakcji zębów i żeby można było uniknąć ewentualnych komplikacji.

Etapy leczenia kanałowego zęba

Przed rozpoczęciem leczenia kanałowego najpierw sprawdza się, ile dokładnie kanałów ma chory ząb i planuje się dalsze etapy leczenia. W trakcie leczenia każdy kanał zębowy musi najpierw zostać dokładnie oczyszczony i to nie tylko z bakterii próchnicowych, ale także ze zdrowej miazgi zębowej,. W wyniku leczenia pozbawiony naczyń krwionośnych i unerwienia ząb staje się martwy, ale nadal może pełnić swoje funkcje. Po oczyszczeniu kanałów zębowych są one dezynfekowane i dokładnie wypełniane gutaperką.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem, Warszawa Bielany, Ursynów, Piaseczno

Rodzaje narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w leczeniu kanałowym zębów

W trakcie leczenia kanałowego zębów wykorzystuje się wiele nowoczesnych urządzeń i narzędzi stomatologicznych. Najważniejszymi z nich są endometr, czyli narzędzie, które umożliwia lekarzowi dokonanie pomiarów długości kanałów leczonego zęba, różnego rodzaju urządzenia mechaniczne oraz mikroskop zabiegowy, który ułatwia pracę dentyście i zwiększa jego dokładność podczas wykonywania pracy na obszarze często nieprzekraczającym powierzchnie 1 cm2

Stosowane w leczeniu kanałowym urządzenia mechaniczne umożliwiają najpierw dokładne wyczyszczenie kanałów zębowych, a później ich opracowanie w taki sposób, żeby można je było szczelnie wypełnić gutaperką. Wykorzystywane w pracach nad kanałami zębowymi w leczeniu endodontycznym narzędzia mechaniczne są wykonane ze stopów niklowo-tytanowych, które podłączone do mikrosilnika endodontycznego pozwalają bardzo szybko opracować kanały zębowe, czym przyczyniają się do istotnego skrócenia całego procesu leczenia.

Odbudowa korony zębów po leczeniu kanałowym

Po przeprowadzeniu leczenia kanałowego zęba niezbędna jest później odbudowa zniszczonej bardzo korony zęba. Ząb po zakończeniu leczenia, pozbawiony miazgi zębowej jest martwy, jednak właściwie odbudowany nadal przez wiele lat będzie mógł dobrze pełnić swoje funkcje i uczestniczyć w przeżuwaniu pokarmów. Dzięki temu uniknie się konieczności dużo kosztowniejszej i czasochłonnej odbudowy utraconego zęba z zastosowaniem metod protetycznych lub poprzez wrzepienie implanta stomatologicznego.

Odbudowa korony zęba po leczeniu kanałowym, którego efektem jest bardzo silnie zniszczony ząb, w którym pozostała tylko część korzeniowa, najczęściej jest wykonywana z zastosowaniem korony protetycznej z wkładem korzeniowo-koronowym. Z kolei w przypadkach gdy korona zęba nie została jeszcze całkowicie zniszczona możliwa jest jej odbudowa z zastosowaniem plomby, czyli materiału kompozytowego lub tzw. endokorony.