Co może być przyczyną bólu zęba leczonego kanałowo?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, co może być przyczyną bólu zęba leczonego kanałowo? Proces leczenia kanałowego, znany również jako endodoncja, jest jednym z najczęściej wykonywanych zabiegów stomatologicznych. W teorii po takim leczeniu ząb powinien już nie sprawiać żadnych problemów, jednak nie zawsze tak się dzieje. Choć leczenie kanałowe pozwala uratować ząb przed ekstrakcją, w rzadkich przypadkach ból może powrócić. Przyczyny mogą być różne. W artykule na blogu przyjrzymy się możliwym przyczynom bólu zęba leczonego kanałowo.

Niewystarczająco dokładne oczyszczenie kanałów korzeniowych

Podczas leczenia kanałowego stomatolog oczyszcza wnętrze zęba i jego kanały korzeniowe, usuwając całą martwą miazgę oraz bakterie powodujące infekcję. Jeśli oczyszczenie nie zostanie przeprowadzone wystarczająco dokładnie lub nie osiągnie całej długości kanału, może to niestety grozić pozostaniem źródła infekcji, co będzie  prowadziło do nawrotów bólu. Nieodpowiednio wypełnione kanały korzeniowe również mogą prowadzić do ponownego rozwoju infekcji i bólu.

Nieodkryte dodatkowe kanały korzeniowe

W niektórych przypadkach ząb może posiadać dodatkowe kanały korzeniowe, które nie zostały odkryte podczas przygotowania do leczenia. Takie dodatkowe kanały mogą być domeną infekcji i bakterii, które prowadzą do nawrotów bólu. Aby wykluczyć tę przyczynę, stomatolog może wykonać badanie rentgenowskie zęba i ocenić czy wszystkie kanały korzeniowe zostały odpowiednio uwzględnione w leczeniu.

Ubytek w sąsiednim zębie

Czasami źródło bólu po leczeniu endodontycznym może znajdować się w sąsiednim zębie. W takiej sytuacji warto sprawdzić stan innych zębów oraz ewentualne ubytki na powierzchniach stykających się z leczonym zębem. W S Dental Clinic np. w leczeniu kanałowym w gabinetach w Warszawie na Bielanach jest to standardowe działanie. Wizyta kontrolna u stomatologa pozwoli na wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i szybkie rozwiązanie problemu.

Zapalenie okolicy wokół korzenia

Ból po leczeniu kanałowym może być również wynikiem zapalenia tkanek okołowierzchołkowych, czyli obszaru wokół końca korzenia zęba. Może to być spowodowane wcześniejszą infekcją, która się rozprzestrzeniła lub pozostałościami tkanek miazgi przypadkowo zostawionymi przez lekarza podczas leczenia. W takiej sytuacji może być konieczne zastosowanie antybiotyków lub nawet ponowne leczenie kanałowe.

Fraktura korzenia

Fraktura korzenia zęba może być wynikiem uszkodzenia mechanicznego podczas zabiegu lub wystąpić po leczeniu kanałowym, gdy ząb jest osłabiony. Ból pojawia się, gdy fragmenty korzenia poruszają się pod wpływem siły żucia. Leczenie takiego przypadku może obejmować koronę na zębie lub w najgorszym przypadku ekstrakcję zęba.