Czym jest i jak leczyć bruksizm?

Wielu pacjentów zgłasza się do gabinetów stomatologicznych z problemem polegającym na nadmiernym, nawykowym zgrzytaniu zębami. Taki problem nazywany jest przez stomatologów bruksizmem. W dzisiejszym wpisie na blogu S Dental Clinic dokładnie opisujemy, co to jest bruksizm, jakie mogą być przyczyny powstawania takich problemów oraz na czym polega ich leczenie.

Bruksizm to nie tylko problem stomatologiczny

Bruksizm to choroba psychosomatyczna. Nie jest to więc wyłącznie problem stomatologiczny, choć przez lata właśnie za taki był uważany. W leczeniu nadmiernego zgrzytania zębami tak naprawdę konieczna jest współpraca stomatologa, neurologa oraz psychoterapeuty lub psychiatry. Problem ten dotyczy wielu ludzi. Według statystyk, w Europie bruksizm może dotyczyć nawet 15-20% populacji.

Jakie są najczęstsze przyczyny bruksizmu?

Problem z nawykowym, nieświadomym zaciskaniem i zgrzytaniem zębami może mieć wiele przyczyn. Takie problemy mogą występować zarówno u dorosłych pacjentów, jak i u dzieci. Najczęściej są jednak diagnozowane u pacjentów między 25. a 45. rokiem życia. Bruksizm to schorzenie wieloczynnikowe z cały czas nie do końca wyjaśnionymi przyczynami powstawania. Najczęściej wymienianymi przyczynami bruksizmu są:

• Przyczyny związane z jamą ustną, czyli np. zaburzenia zgryzowo-zwarciowe,
  • Zaburzenia psychiczne i emocjonalne, np. schizofrenia, stany lękowe, nadmierny stres,
  • Choroby przewodu pokarmowego, zaburzenia hormonalne, niedobory witamin i składników mineralnych,

Objawy bruksizmu

Najbardziej charakterystycznym objawem bruksizmu jest silne zaciskania szczęki w sytuacjach stresowych. Drugim częstym objawem jest nawykowe zgrzytanie zębami. U pacjentów, którzy mają problem z bruksizmem często stwierdzane są nadmierne ścieranie i pękanie zębów. Po pewnym czasie może dojść także do ich rozchwiania. Bruksizm może też doprowadzić do przegryzania dziąseł, zaników przyzębia, do ograniczonej ruchowości żuchwy oraz do powstawania dolegliwości bólowych głowy i szyi.

Leczenie bruksizmu

W gabinetach stomatologicznych leczenie bruksizmu polega na zleceniu wykonania dla pacjenta tzw. szyny relaksacyjnej, którą zakłada się na czas snu. W celu zapobiegania zgrzytania zębami i tarcia górnej szczęki o dolną. Żeby nakładka mogła skutecznie zapobiegać nadmiernemu zaciskaniu i zgrzytaniu zębami, musi być idealnie dopasowana do warunków zgryzowych pacjenta i idealnie przylegać do zębów. Nakładki są wykonywane przez protetyka stomatologicznego. Decydując się na stosowanie takiej nakładki trzeba wiedzieć, że z jej zastosowaniem możliwe jest tylko leczenie objawowe bruksizmu. Żeby skuteczniej wyleczyć problem, należy się zgłosić na konsultację u psychoterapeuty lub u neurologa. Mogą oni zlecić np. leczenie bruksizmu z zastosowaniem toksyny botulinowej.